ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν διαταραχές που πλήτουν την φυσιολογική αναπτυξιακή πορεία του παιδιού σε διάφορους τομείς καθώς συνήθως συνυπάρχουν με διανοητική καθυστέρηση. Είναι εμφανείς πολύ νωρίς στη ζωή του παιδιού και η έγκαιρη διάγνωσή τους μπορεί να βοηθήσει πολύ στην εξέλιξη, εκπαίδευση και φροντίδα των παιδιών. Ο ΑΥΤΙΣΜΟΣ είναι μια διαταραχή που μπορεί να διαγνωστεί από τον 3ο-6ο μήνα, και οπωσδήποτε ως τα 3 χρόνια. Προκαλείται από εγκεφαλική ανωμαλία και πλήττει:1) την επικοινωνία του παιδιού με προβλήματα στη νοημοσύνη και στην γλωσσική ανάπτυξη,2) την κοινωνικότητά του, με αδυναμία κατανόησης και έκφρασης συναισθημάτων, λεκτικής και μη λεκτικής διαντίδρασης, έλλειψη αυθορμητισμού, και 3)τη συμπεριφορά του παιδιού με έλλειψη ενδιαφερόντων και φαντασίας, προσκόλληση σε συγκεκριμένες τελετουργίες ή κινήσεις, γνωστές και ως μαννερισμοί. Είναι πιο συχνή στα αγόρια και συνυπάρχει με μέτρια συνήθως διανοητική καθυστέρηση. Σημαντική σε αυτήν τη διαταραχή είναι η αποδοχή και κατανόηση από μέρους των γονιών της ιδιαιτερότητας του παιδιού. Ο αυτισμός προκαλεί φόβο και ενοχή στους γονείς καθώς και άγχος για την ασφάλεια και την επιβίωσή του. Είναι απαραίτητο,λοιπόν, στα πρώτα στάδια της διάγνωσης και του σχεδιασμού της θεραπείας οι γονείς να συμβουλευτούν έναν ειδικό που θα τους εξηγήσει τη φύση και τα αίτια του αυτισμού, τη σημασία της φαρμακευτικής αγωγής, τις επιλογές των ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και τη δική τους συνεισφορά στη διατήρηση της ασφάλειας του παιδιού και στην γλωσσική και νοητική του εξέλιξη. Ακόμη, αν υπάρχουν και άλλα παιδιά στην οικογένεια είναι καλό να μιλήσουν με τον ψυχοθεραπευτή για να εκτονώσουν το άγχος, τους φόβους τους, τη ζήλια τους και τις αλλαγές στη ζωή τους, καθώς συνήθως αυξάνονται οι ευθύνες τους απέναντι στο αδελφάκι τους. Η ΔΙΑΤΑΡΧΗ RETT είναι σπάνια και συναντάται μόνο σε κορίτσια μαζί με βαριά ή βαθιά διανοητική καθυστέρηση. Διαγιγνώσκεται από τον 5ο μήνα και μετά μέσα στα δυο πρώτα χρόνια της ζωής. Περιλαμβάνει απώλεια των δεξιοτήτων των χεριών,στερεοτυπικές κινήσεις, προβλήματα στην κινητικότητα και στο βάδισμα, στην γλωσσική επικοινωνία και στην κοινωνικότητα. Για τη βελτίωση της κινητικότητας χρειάζονται φυσιοθεραπείες, για τον έλεγχο των επικίνδυνων κικήσεων συμπεριφορική θεραπεία και φαρμακευτική αγωγή για τους σπασμούς. Στην ΑΠΟΔΙΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ συναντούμε όλα τα συμπτώματα του αυτισμού όπως φτωχή κοινωνικότητα και επικοινωνία, στερεοτυπικές κινήσεις σε συνδυασμό με βαριά διανοητική καθυστέρηση και κάποιες λειτουργίες γλωσσικές, κινητικές ή κοινωνικές που ενώ αναπτύσσονταν φυσιολογικά μέχρι την ηλικία των 2 ετών, άρχισαν σταδιακά ως τα 10 να αποδιοργανώνονται. Είναι μια πολύ σπάνια διαταραχή και αντιμετωπίζεται με φάρμακα, ειδική αγωγή και συμπεριφορική ψυχοθεραπεία. Το σύνδρομο ASPERGER θυμίζει σε πολλούς το φιλμ «The rainman», όπου ο Ντάστιν Χόφμαν υποδυόταν έναν ενήλικα με αυτή τη διαταραχή και με ταλέντο στα μαθηματικά. Η διαταραχή Asperger έχει πολλά κοινά με τον αυτισμό: φτωχή κοινωνικότητα, έλλειψη αυθορμητισμού και συναισθηματισμού,στερεοτυπίες, μαννερισμοί, προσκόλληση σε ρουτίνες. Έχει όμως τις εξής διαφορές: πιο προσαρμοστική συμπεριφορά, δυνατότητα αυτοεξυπηρέτησης, γνωστικές ικανότητες κι όχι σημαντικές γλωσσικές ελλείψεις και καθυστερήσεις. Τα παιδιά με Asperger ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή , εργοθεραπεία και λογοθεραπεία και ειδική παιδαγωγική, κι αν εξαιρέσουμε την έλλειψη κοινωνικότητας, προσαρμόζονται πολύ καλά σε όλα τα σχολεία και μπορούν να συμμετέχουν σε ομάδες μαζί με συνομιλήκους τους.