ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Μία από αυτές είναι η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΈΚΦΡΑΣΗΣ και όπως οι περισσότερες μαθησιακές διαταραχές είναι πιο συχνή στα αγόρια. Αναφέρεται σε προβληματική έκφραση και ανάπτυξη της γλώσσας κι όχι σε ελλιπή κατανόησή της και μπορεί να οφείλεται σε ανωριμότητα ή κάποια εγκεφαλική βλάβη. Σε ένα μεγάλο ποσοστό ξεπερνιέται πριν το σχολείο και το αργότερο ως την εφηβεία.Όταν υπάρχει πρόβλημα και στην κατανόηση των γλωσσικών εννοιών και σχηματισμών, τότε μιλάμε για ΜΕΙΚΤΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ κ ΈΚΦΡΑΣΗΣ. Πάντως, και τα δύο φαινόμενα είναι πιο συχνά σε αριστερόχειρες και αμφίχειρες. Η ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ αφορά την αδυναμία του παιδιού να αναπαράγει κάποιους ήχους οπότε μπορεί να παραλείπει κάποια γράμματα, να τα αντικαθιστά με άλλα ή να τα προφέρει λανθασμένα. Στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις το πρόβλημα αποκαθίσταται από μόνο του καθώς το παιδί αναπτύσσεται, γιατί συνήθως οφείλεται σε ανωριμότητα. Καλό είναι όμως οι γονείς να συμβουλευτούν έναν ειδικό πριν το παιδί παει στο σχολείο γιατί κάποια επίμονα φαινόμενα μπορεί να κρύβουν προβλήματα ακοής ή νοημοσύνης. Ο ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ είναι ίσως η πιο γνωστή από τις διαταραχές επικοινωνίας. Επαναλήψεις συλλαβών ή ολόκληρων λέξεων, παύσεις, επιμηκύνσεις ήχων, αντικατάσταση των «δύσκολων» λέξεων με ολόκληρες περιφράσεις και έντονη κινητικότητα ως απόρρεια του στρες είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής. Θεωρείται γενετικής προέλευσης και πιο συχνή στους αριστερόχειρες και αμφίχειρες. Συνυπάρχει με υψηλά επίπεδα στρες που διαμορφώνουν έναν φαύλο κύκλο επικοινωνίας εντείνοντας το πρόβλημα. Γι’αυτό, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες διαταραχές της επικοινωνίας, στην περίπτωση του τραυλισμού είναι απαραίτητη η ψυχοθεραπεία και η συμβουλευτική των γονιών και δεν αρκεί η ειδική παιδαγωγική και η λογοθεραπεία.