Για παιδιά, εφήβους και εκπαιδευτικούς ο Σεπτέμβριος είναι κάτι σαν τον Ιανουάριο. Η αρχή της σχολικής χρονιάς φέρνει ανυπομονησία, ελπίδες και υποσχέσεις, ακριβώς όπως και η πρώτη μέρα του χρόνου. Κάθε ηλικία έχει τα δικά της. Για τα προνηπιακά τμήματα το πιο σημαντικό είναι η προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον. Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η συστηματική γνωριμία με το χώρο, το προσωπικό και τους συμμαθητές. Σ’ αυτή τη διαδικασία προσαρμογής είναι καλό να συμμετέχει διακριτικά και η μαμά ή ο μπαμπάς για τουλάχιστον 1 εβδομάδα. Αν πρόκειται για παιδάκια που έχουν ξαναπάει και γνωρίζουν το περιβάλλον του σχολείου, 1-2 μέρες προετοιμασίας από το σπίτι ή καθ’ οδόν για το σχολείο είναι αρκετές για να ξαναβρούν τους ρυθμούς τους.

Όσο για τα πρωτάκια… η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό μπορεί να φαίνεται σε μας φυσική και αυτονόητη, αλλά δεν είναι. Η Α’ τάξη του δημοτικού είναι μια πολύ απαιτητική και δύσκολη χρονιά γιατί, μαζί με τις γνωστικές απαιτήσεις, προϋποθέτει συμπεριφορική προσαρμογή στα νέα δεδομένα, όπως στην πειθαρχία μέσα στην τάξη και τη συγκέντρωση της προσοχής για περισσότερη ώρα. Ακόμη, τα παιδιά της πρώτης πρέπει να είναι αρκετά ώριμα  ώστε να μην μονοπωλούν το ενδιαφέρον της δασκάλας αλλά και αρκετά έτοιμα να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα παιδιά στον αυλόγυρο. Τα παρακάτω σύντομα tips θα βοηθήσουν τα παιδάκια στις πρώτες μέρες του σχολείου:

1)Είναι καλό τα “πρωτάκια” να παίρνουν φαγητό και νερό από το σπίτι τους για να μην στριμώχνονται με μεγαλυτερα παιδιά στο κυλικείο.

2)Είναι απαραίτητο να μάθουν να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες των δημοτικών σχολείων που διαφέρουν από τις νηπιακές. Είναι οι γνωστές ως “τούρκικες” και επιβάλλονται από το νόμο για λόγους υγιεινής.

3)Όσον αφορά το διάβασμα στο σπίτι, η εισαγωγή σ’ αυτή τη νέα συνήθεια πρέπει να γίνει χωρίς άγχος και πίεση. Πολύ αποτελεσματική έχει αποδειχθεί η χρήση ξυπνητηριού κουζίνας από το μαθητή και τον γονιό που τον διαβάζει. Αυτό είναι ένα κόλπο που θυμάμαι από τα χρόνια που δούλευα με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Το ξυπνητήρι κουζίνας, μικρό και εύχρηστο, σας βοηθάει να οριοθετείτε χρονικά κάθε δραστηριότητα και να αφήνετε ενδιάμεσα χρόνο για χαλάρωση και παιχνίδι ακριβώς όπως γίνεται στο σχολείο. Σ’ αυτή την ηλικία η υποδιαίρεση των καθηκόντων είναι απαραίτητη, καθώς η ύλη που φαίνεται σε μας απλοϊκή σε ένα παιδί μπορεί να φαίνεται απαιτητική και δύσκολη. Με το ξυπνητήρι το παιδί μαθαίνει να διαχειρίζεται το χρόνο του σωστά, να συγκεντρώνεται και να προγραμματίζει τις υποχρεώσεις του. Έτσι, σιγά σιγά μαθαίνει να διαβάζει μόνο του, πράγμα που συνήθως  επιτυγχάνεται ως τη Γ’ δημοτικού.

Καλή χρονιά σε όλα τα παιδιά!